Industria camioanelor în cifre
Știați că în Europa, în acest moment undeva la 2,4 milioane de oameni sunt angajați în sectorul transporturilor rutiere de produse finite și mărfuri? Asta înseamnă că în acest sector de activitate lucrează mai mulți oameni decât populația Parisului, care numără undeva la 2,3 milioane de locuitori. Cu o astfel de industrie, de o asemenea dimensiune, ne-am gândit să vă prezentăm câteva cifre interesante cu ajutorul cărora să vă puteți face o imagine de ansamblu mai corectă și să puteți constata singuri amploarea ei, precum și viitorul ei, pe fondul dezvoltării propulsoarelor de nouă generație, din ce în ce mai puțin poluante și cu consumuri de carburant tot mai mici.
Definiția și categoriile de camioane
În primul rând haideți să vedem ce înseamnă oficial camion, conform prevederilor legale. Potrivit clasificărilor legislației europene, vehiculele cu tonaj mai mare sau egal cu 3,5 tone se numesc camioane. Și aici sunt două categorii – N2 este categoria de tonaj cuprinsă între 3,5 și 12 tone, iar cele peste, cu tonaj mai mare de 12 tone, intră în categorie N3 și sunt așa-numitele camioane de tonaj greu. În privința dotărilor și configurărilor, nu mai există o rigoare atât de mare și o clasificare la fel de clară, întrucât opțiunile sunt practic nelimitate. Sunt camioane folosite doar la sarcini în interiorul unor localități (cum ar fi camioanele de transport deșeuri) sau sunt unele concepute pentru trasee lungi de zeci de mii de kilometri. În funcție de misiunea lor, camioanele sunt construite și adaptate uneori pe platforme individuale, în procese care trec uneori chiar prin mai multe etape de personalizare. La final, nu e de mirare că avem de-a face cu mii de forme și dimensiuni de camioane. Deși sunt doar 59 de platforme industriale care produc camioane în Europa, numărul celor care le personalizează ulterior este probabil de ordinul sutelor.
Cifre relevante din sectorul camioanelor
- 75% din totalul mărfurilor transportate pe uscat în Europa sunt transportate cu camioane.
- 14 miliarde de tone de bunuri se transportă anual în Europa pe cale rutieră. Cu ajutorul camioanelor, se menține funcțional un ecosistem de transporturi, care include și căile navigabile, transporturile aeriene sau cele pe cale ferată. Toate acestea depind într-o anumită măsură de transportul rutier prin camioane, care este cel mai flexibil mod de transport de mărfuri în acest moment. Distribuția presei, prospețimea alimentelor din supermarket sau livrarea rapidă a bunurilor vândute online, sunt doar câteva elemente care depind direct de transporturile rutiere.
- Performanța transporturilor rutiere crește de la an la an. Între 2000 și 2013, creșterea a fost de 14%, luând ca unitate și numărul de kilometri străbătuți, dar și greutatea totală a mărfurilor transportate.
- 85% din volumul de mărfuri transportate în economiile moderne europene se efectuează pe distanțe mai mici de 150 de kilometri, unde celelalte forme de transport ar fi inaccesibile.
- Doar sub 1% din totalul de mărfuri transportate sunt purtate pe distanțe mai mari de 1.000 de kilometri.
- În ciuda creșterii însemnate a volumurilor de mărfuri transportate, ele au devenit tot mai sigure. În perioada 2001-2014 numărul de decese ca urmare a unor accidente de circulație care au implicat vehicule de transport de marfă a scăzut cu un impresionant procent de 45%.
- Nu mai puțin de 158.698 de camioane de transport de mărfuri au fost exportate din spațiul european pe durata anului 2015. Valoarea lor totală este de 5,1 miliarde de euro și au creat un surplus comercial de 4,9 miliarde de euro.
- Aproximativ 90% din valoarea totală a bunurilor transportate în Europa, se face pe cale rutieră.
- Durata medie de folosință a unui camion în spațiul european este de 8 ani.
- În acest moment în Uniunea Europeană sunt înmatriculate un total estimat la 6,4 milioane de camioane.
- În 2015 în interiorul Uniunii Europene au fost vândute un total de 325.689 de camioane noi, în creștere cu 16,2% față de anul precedent.
- Totalul camioanelor fabricate în Europa în 2015 este însă mult mai mare, ajungând la 460.805 unități.
- Transportul de mărfuri și distribuția lor este o afacere care la nivel european este estimată la un total de 250 miliarde de euro pe an.
- Aproximativ 50% din camioanele grele fabricate în Statele Unite ale Americii sunt fabricate pe platforme industriale deținute de constructori europeni și sunt produse utilizând tehnologie europeană.
- Toate camioanele de tonaj greu care circulă în spațiul european sunt responsabile pentru doar 5% din emisiile de gaze cu efect de seră.
- Deși cu ajutorul camioanelor se realizează cea mai mare parte din transporturile de mărfuri, poluarea cu gaze cu efect de seră este relativ mică.
Asta se datorează faptului că din 1965 și până în prezent, optimizarea motoarelor a produs o scădere a consumurilor medii de 60%. Celelalte emisii poluante care erau emise în trecut în atmosferă au scăzut și mai impresionant. Din 1990 până azi, agenții poluați emiși de camioanele de transport de marfă au scăzut cu 98%.
- Grație dezvoltării propulsoarelor de ultimă generație, s-a ajuns ca un camion nou să poată transporta 1 tonă de marfă, pe o distanță de 100 de kilometri, utilizând în anumite circumstanțe chiar și doar 1 litru de carburant.
- Sectorul transporturilor va deveni tot mai ecologic, asta pentru că în prezent camioanele de generație nouă reprezintă doar 10% din totalul flotelor de camioane aflate în circulație. În plus, prind tot mai tare la proprietarii de flote și vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, iar mai nou apar și vehicule echipate cu motoare hibride, încă și mai puțin poluante.
Având aceste cifre, furnizate de Asociația Producătorilor Europeni de Autovehicule, putem mai bine înțelege fenomenul și amploarea lui. Putem înțelege mai bine poate importanța pe care transportul de mărfuri o are în viața noastră. Gândiți-vă doar la mărfurile din supermarketul în care vă faceți cumpărăturile și țara de origine a produselor pe care dumneavoastră aveți ocazia să le cumpărați, acum mai proaspete decât oricând în trecut.
Pingback: Controversa din jurul mega camioanelor pe drumurile europene