Biocombustibilii în Industria Camioanelor
Pe măsură ce numărul populației crește, crește și numărul de vehicule înscrise în circulație. Pe de altă parte, poluarea tot mai mare produsă de ele este o temă mai de actualitate ca oricând. De ce trebuie să reducem poluarea provenită de la autovehicule? E destul de simplu: noxele creează un strat toxic de ozon la suprafaţă solului iar particulele care rezultă în urmă arderii incompletei a motorinei au efecte extrem de cancerigene. Pentru a ne ajuta să înţelegem această problemă, putem lua ca exemplu persoanele care locuiesc în mediul urban, care pot singuri constata praful depus pe mobilierul din casă. Acesta, nu este un simplu praf, ci un amestec foarte toxic de praf cu reziduri provenite de la autovehicule care de asemenea, îl şi inspirăm zi de zi într-o cantitate extrem de mare. Cel mai vizibil este în cele mai mari aglomerații urbane, capitala Chinei de pildă având una din cele mai grave situații în acest.
Tehnologia curată este un termen destul de larg, care însă pentru industria camioanelor reprezintă sprijinirea mediului într-un mod durabil prin minimizarea poluării şi reducerea emisiilor de gaze produse de vehicule. Multe companii de camioane au adoptat această tehnologie pentru a reduce amprenta noastră lăsată pe Pământ, prin trecerea la utilizarea de biocombustibil şi biodiesel. Biocombustibilii sunt o alternativă de energie curată de ardere şi derivă din fixarea carbonului biologic. Fără a intra prea mult în domeniul tehnic, producţia de biocombustibili provine din biomasă solidă, biogaz, combustibili lichizi şi din conversia biomasei.
Cei mai populari sunt biocombustibilii de bioetanol şi biodiesel. Bioetanolul este alcool fermentat care provine original din hidrații de carbon produși din culturile de zahăr şi amidon. Bioetanolul poate alimenta autovehicule în forma sa pură, însă se foloseşte în general că şi aditiv pentru benzina pe baza de petrol, mai exact pentru a creşte cifra octanică şi a îmbunătăţii nivelul emisiilor.
– Biocombustibilii sunt o sursă de energie alternativă cu ardere curată.
– Biocombustibilii sunt derivați din biomasă solidă.
– Bioetanolul este făcut din hidrații de carbon prezenți în compoziția zahărului şi amidonului. El se obține din culturi precum trestia de zahăr sau porumb.
Biodiesel-ul, un tip de biocombustibil, se anunţă ca fiind unul dintre subiectele fierbinţi pe tema energiei alternative. În timp ce preţurile la pompe continuă să fie mari, principalii jucători din industria camioanelor sprijină acest tip de combustibil alternativ. În conformitate cu Consiliul Naţional pentru Biodiesel acest combustibil alternativ cu ardere curată are o compoziţie obţinută din resurse regenerabile. Biodiesel-ul nu conţine petrol, dar poate fi amestecat pentru a face petrol diesel.
Vestea bună pentru companiile de transport este că pot trece la biodiesel fără cheltuieli suplimentare în scopul modificării motoarelor diesel, dacă amestecul conţine o proporţie de sub 7,75%. În plus, acesta nu conţine sulf sau compuşi aromatici. În fine, deoarece biodiesel-ul nu conţine substanţe toxice acesta este biodegradabil şi arde în condiţii de siguranţă.
– Biodiesel-ul este un tip de combustibil care a atras atenţia oamenilor de ştiinţă şi antreprenorilor.
– Biodiesel-ul nu conţine petrol; cu toate acestea poate fi amestecat cu petrolul.
– Biodiesel-ul nu este toxic, în schimb este biodegradabil şi nu conţine sulf sau substanţe aromatice.
Biodiesel-ul este produs în general din ulei vegetal brut. Rafinăriile au creat două substanţe chimice diferite în urma procesului de prelucrare: combustibilul diesel şi glicerina. Pentru a trece specificaţiile industriale biodiesel-ul produs trebuie să conţină ASTM D6751 pentru a asigura o performanţă corespunzătoare. În plus, biodieselul creat din procesul de transesterificare trebuie să treacă standardele biodegradabile, non-toxice şi standardele legate de conţinutul de sulfur.
Biodiesel-ul vine în forma sa cea mai pură de utilizare ca un amestec de petrol. Acesta este format de până la 20% biodiesel în amestec cu petrol diesel. Prin ardere lui, acesta are un impact mai mic asupra mediului înconjurător din punct de vedere al poluării. Flotele de autovehicule au înregistrat o uşoară creştere a costurilor pentru alimentările cu carburant biodiesel, însă aceste cheltuieli vor diminua daunele ireversibile cauzate de poluarea globală. Acest carburant reduce emisiile de CO2 cu până la 78%, o diferenţa foarte mare în comparaţie cu amprenta lăsată de utilizarea motorinei din petrol.
Industria camioanelor nu numai că trebuie să investească mai mulţi bani în forme alternative de combustibil dar trebuie să ţină cont şi de timpul de inactivitate şi opririle de odihnă ale camioanelor. Şoferii de camioane au un orar strict legat de timpul de odihnă, iar mai ales pe timp de iarnă, menţinerea motorului pornit pentru a avea căldură risipeşte multă energie.
Sunt mai multe tehnologii care se află în diferite stadii de dezvoltare. Unele poate vor fi adoptate și vor fi înlocuitori ai motorinei de azi, altele poate se vor dovedi neperformante sau economic neviabile. Cert este însă că se întrevăd soluții, tocmai pentru că se „luptă” pe mai multe fronturi. De pildă standardul de combustibili de mâine ar putea fi tehnologii ca cele bazate pe combustia prin pile a hidrogenului, pe arderea inernă a hidrogenului, propulsia cu motoare electrice și acumulatori din ce în ce mai performanți sau diferiții înlocuitori bio ai actualilor combustibili organici fosili. Rămâne ca viitorul să ne arate în ce direcție o vom apuca.
Pingback: De la mașini electrice, la camioane electrice, revoluția e aici! | Fomco Truck Service