fbpx
Controversa din jurul mega camioanelor pe drumurile europene

Controversa din jurul mega camioanelor pe drumurile europene

Controversa din jurul mega camioanelor pe drumurile europene

 

Cu toții suntem obișnuiți să vedem pe drumurile noastre camioane grele, care transportă marfă în cantități de ordinul tonelor sau chiar zecilor de tone. E și greu să le treci cu vederea – sunt mai lungi, mai greu de depășit, însă ele pun umărul serios la transporturi și, așa cum am văzut deja în articolul dedicat industriei camioanelor, cu ajutorul lor se relochează peste 75% din mărfurile care se transportă pe uscat la nivel european. Fiind un domeniu atât de dinamic și ocupând o importanță atât de mare în economie, e firesc să apară dorința de a construi camioane mai mari, mai eficiente, care să poată transporta dintr-o cursă cât mai multe mărfuri. Recordul mondial în materie îl deține un camion operat de o companie minieră din Australia, care măsoară aproape 50 de metri lungime și poate transporta într-o singuă cursă peste 200 de tone. Așa ceva însă nu este posibil pe drumurile europene, unde reglementările sunt mai stricte.

 

Reglementări în materie de tonaje și lungimi

 

La nivelul Uniunii Europene mega camioanele au mai multe denumiri cu care se face referire la ele – Gigaliner, EuroCombi, EcoLiner etc. De regulă când vorbim de mega camioane, facem referire la camioanele de tonaj greu care măsoară 25 de metri lungime sau peste și au un tonaj de 60 t. Ca să aveți un termen de comparație, avionul Boeing 737, un model extrem de popular, afalt în flota multor operatori aerieni, măsoară 32,18 metri lungime și cântărește încărcat la decolare la capacitate maximă, cu 127 de persoane și bagaje lor la bord, puțin sub 58 de tone. Așadar, sub proporțiile unui mega camion.

Totuși, există un cadru legal care limiează (cel puțin parțial) folosirea acestor mega vehicule de tonaj greu. La nivel european există reglementări care spun că pentru transportul de mărfuri cu vehicule de tonaj greu, dacă acestea trec cel puțin o graniță a unui stat membru, atunci ele trebuie să aibă maxim 18,25 metri lungime și o greutate totală (vehicul plus încărcătură) care să nu treacă de 40 de tone. Totuși, există adepți ai modificării acestor reglementări legale, care propun o ajustare în sus a acestor indicatori. Mai exact ei propun ca limita de lungime să crească cu 6,5 metri, iar cea de tonaj să crească cu 20 de tone, ceea ce ne-ar aduce pe anumite drumuri vehiculele de tip mega camion. O a doua variantă propusă a fost aceea ca limita de lungime să fie fixată tot la 25 de metri, iar cea de greutate să fie fixată undeva între 50 și 60 de tone. Această a doua variantă a venit ca urmare a temerilor legate de impactul apariției în trafic a acestor mega camioane, care ar produce pagube infrastructurii rutiere, în special podurilor. Politicienii s-au ferit până acum să adopte o astfel de legislație, mai ales din cauza costurilor mari pe care le-ar presupune repararea sau chiar adaptarea infrastructurii rutiere existente, proiectate pentru trafic la un tonaj mai redus. Totuși, lobby-ul continuă, pentru că mega camioanele ar face transportul de mărfuri mai eficient.

 

Opozanții și motivele lor

 

Totuși, nu toată lumea este încântată de perspectiva apariției mega camioanelor pe șosele. Există un curent important care se opune adoptării propunerilor de ajustare în sus a limitelor de lungime și tonaj ale camioanele care tranzitează spațiul european. Sunt trei mari argumente aduse în susținerea argumentației.

  1. Siguranța rutieră. Conform statisticilor se pare că riscul de a fi omorât într-un accident rutier se dublează în cazul în care în accident este implicat un vehicul de tonaj greu. Așadar, opozanții susțin că un vehicul de 60 de tone care circulă cu 80 km/h ar avea energia unui camion de 40 tone care circula cu 100 km/h, dar cu o distanță de frânare mai lungă. E ușor de imaginat ce urmări ar avea impactul cu un astfel de vehicul. Pe de altă parte, lungimea de 25 de metri face aceste vehicule mai greu de manevrat în actuala infrastructură rutieră.
  2. Protecția mediului. Opozanții mega camioanelor spun că acestea vor aduce emisii de CO2 mai mari. În plus, pentru că vor face transportul de încărcături mari mai ieftin, mega camioanele vor prelua o parte din traficul care actualmente se face pe calea ferată. Asta va duce la creșterea și mai mare a emisiilor de CO2. De asta vor beneficia câteva sectoare economice, însă per anssamblu, spun opozanții, populația va avea de suferit din cauza poluării mai mari.
  3. Urmările asupra infrastructurii rutiere. Opozanții folosirii mega camioanelor spun că actuala infrastructură rutieră nu a fost proiectată pentru folosirea ei de către vehicule de asemenea tonaj, iar apariția lor pe drumurile actuale necesită adaptarea acesteia la costuri de ordinul miliardelor de euro. E vorba aici de drumuri, poduri, parcări și infrastructura aferentă autostrăzilor. Intervin apoi în plus costurile mărite pentru întreținerea actualei infrastructuri, care va fi serios afectată.

 

Taberele pro și contra

 

La nivel de state europene, deja sunt câteva țări care și-au declarat susținerea pentru modificarea legilor și creșterea limitelor de lungime și tonaj, la fel cum sunt state care s-au declarat opozanți clari ai adoptării acestor modificări legislative. De pildă, Finlanda și Suedia au aderat la UE cu o clauză de protecția a transporturilor grele, care permit limite mai mari de lungime și tonaj decât în UE, dar cu condiția ca vehiculele să nu treacă granița. Apoi, în țări ca Olanda, Belgia, Danemarca și Germania se testează deja circulația mega camioanelor și efectele ei, deci se poate intui o dorință de legalizare în anumite condiții a traficului acestor vehicule.

Pe de altă parte sunt și state care s-au declarat împotriva permiterii accesului mega camioanelor pe drumurile publice. Între acestea se regăsesc Marea Britanie, Austria și Elveția.

Până acum au fost mai multe încercări de legiferare la nivel european. Ultima a fost inițiată în 2013, însă un an mai târziu, în 2014, a fost respinsă la votul din Parlamentul European. Atunci parlamentarii europeni au cerut o mai bună fundamentare cu studii de impact pe care adoptarea unei astfel de legislații ar avea-o.

Cert este că există și avantaje pentru introducerea mega camioanelor, cum ar fi scăderea costurilor de transport și eficientizarea acestora, însă și numeroase dezavantaje care trebuiesc atent cântărite înainte de legiferare. Rămâne să vedem ce ne va aduce viitorul în acest sens.

 

 

Leave a Comment

Scroll to Top