Cresc vânzările de automobile
Dacă în ultimul articol tratam situația privind vânzările de camioane în creștere, ne-am propus acum să aruncăm un ochi și pe piața vânzărilor de automobile. Și aici se văd aceleași efecte ale ieșirii din criza economică, care au adus în 2016 o creștere a produsului intern brut la nivel european de 1,9%, cu predicții de creștere și pe viitor. De asemenea, în condițiile unei inflații mici, cu rate ale șomajului care scad în continuu la nivelul tuturor țărilor europene, se prefigurează un context economic tot mai stabil și mai favorabil vânzărilor de autovehicule, atât de dimensiuni mari, așa cum am văzut deja, dar și de automobile, cum vom vedea în continuare.
Cerere tot mai mare de automobile
La finalul anului 2016, după ce s-au încheiat de făcut toate calculele s-a constatat o creștere a cererii de automobile pe piața europeană (fiind incluse aici și statele Belarus, Boznia‐Herțegovina, Kazakstan, Macedonia, Rusia, Serbia, Turcia, Ucraina și Uzbekistan) de 4,5%. Dacă punem asta în context global, vorbim despre o piață care contează în proporție de 22,5% din totalul de automobile comercializate în 2016 în lume. Țările Uniunii Europene (UE) au contribuit semnificativ la aceste rezultate grație condițiilor macro-economice care, așa cum vedeam în introducere, se îmbunătățesc în ultimii ani.
Dacă e să facem referire și la câteva cifre, atunci trebuie spus că la nivelul UE s-au comercializat 14,6 milioane de automobile, cu 6,8% mai mult decât în 2015. Rezultatele sunt îmbucurătoare, cu atât mai mult cu cât 2016 devine astfel al treilea an cu creștere a vânzărilor, un semn excelent de părăsire a zonei gri aduse de criza economică. În tot acest peisaj, notă discordantă face doar Rusia, unde 2016 a adus o scădere a livrărilor de automobile noi, cu un minus de 11,9%, pe fondul unei inflații destul de mari cu care se confruntă economia. Totuși, nu toată zona suferă, vecinii din Ucraina înregistrând rezultate foarte bune, cu o creștere de 45% a vânzărilor. Chiar și Turcia, care s-a confruntat cu o situație internă socio-politică destul de complicată, cu o tentativă de lovitură de stat eșuată, a încheiat cu un plus de 4,3% în privința vânzărilor de automobile față de 2015.
Pe piața din SUA, care contorizează 18,6% din vânzările totale de automobile la nivel global din 2016, s-au vândut 14,4 milioane de automobile, reprezentând un nivel comparabil cu cel din 2015.
Piața sud-americană a înregistrat un regres considerabil de 12,4%, cu 3,1 milioane de unități livrate, pe fondul unei inflații mari în zonă. Cel mai mult a scăzut piața din Brazilia, unde vânzările au coborât cu 20,7% față de 2015.
În China, o altă piață importantă, vânzările au luat un avânt însemnat în 2016, când s-a înregistrat o creștere a vânzărilor de 16,9%, cele mai impresionante creșteri venind din sectorul SUV-urilor. În acest fel, China ajunge la 23 de milioane de unități, contorizând 30% din totalul vânzărilor la nivel global.
În fine, dacă ne referim la întreaga piață globală, 2016 a adus o creștere de 5,5%, cu un total de 77,3 milioane de automobile noi vândute.
Piața europeană – UE
La nivelul UE, 2016 a însemnat un an bun pentru vânzările de automobile, care au cunoscut o creștere de 6,8% față de 2015. Asta înseamnă 14,6 milioane de automobile noi livrate, grație creșterilor de vânzări din mai toate statele UE cu piețe auto mari. Dacă e să facem un top, atunci pe primul loc e Germania, unde s-au vândut 3,3 milioane de automobile, pe doi urmează Marea Britanie, cu aproape 2,7 milioane de unități, apoi Franța cu 2 milioane, Italia cu 1,8 milioane și Spania cu 1,1 milioane.
Dacă e să vedem și ce anume cumpără europenii, atunci merită spus că vânzările de mașini cu combustibili alternativi au crescut moderat, cu doar 1,2% față de 2015. În schimb, continuă să se manifeste un puternic curent de creștere a vânzărilor în segmentul automobilelor hibride. Aici creșterea de vânzări a fost de 25,1% față de anul 2015. Interesant de observat însă în acest context că vânzările de automobile complet electrice, au cunoscut o scădere a vânzărilor de -16,5%. În ciuda evoluțiilor spectaculoase în ultimii ani ca procente, ponderea automobilelor cu propulsie alternativă e încă mică. Doar 4,2% din totalul vânzărilor din UE este reprezentată de acestea, pe când dacă ne rezumăm strict la automobilele dotate cu motoare electrice, atunci vorbim de doar 1% din totalul vânzărilor. În rest, motorizările diesel și pe benzină își împart în proporții aproape egale grosul pieței.
Campionii producției de automobile
Nu întotdeauna vânzarea cu producția de automobile înregistrează aceleași cifre, deși se pot vedea tendințe comune în multe cazuri. Dacă e să facem un top al celor mai importanți producători la nivel global, atunci China este cu siguranță lider, cu 22,5 milioane de automobile produse în 2016, urmat de Uniunea Europeană, cu 16,4 milioane de automobile produse și SUA, cu 9,1 milioane de unități ieșite de pe liniile de fabricație. În timp ce producția din UE a crescut moderat, cu 2,7%, China a cunoscut o creștere spectaculoasă de 18,6% față de 2015, în timp ce SUA a cunoscut o ușoară scădere a producției, de -1,3%.
Dacă ne referim la spațiul UE, atunci campionul producției rămâne tot Germania, cu 5,5 milioane de unități produse, urmată de Spania – 2,2 milioane, Marea Britanie – 1,7 milioane, Franța – 1,5 milioane și Cehia – 1,3 milioane. Interesant e că și România prinde topul 10 al statelor producătoare, pe ultima poziție ce-i drept, cu o producție care în 2016 a numărat 469.145 de automobile.
Piața românească
Dacă facem referire strict la piața românească, atunci trebuie spus că trendul european de creștere s-a regăsit și la noi, vânzările fiind pe un plus de 17% față de 2015, cu un total de 115.004 automobile noi livrate în 2016. Cele mai căutate rămân în continuare automobilele produse de Dacia la Pitești, care adună o cotă de piață de 30,8%. Urmează apoi în top Volkswagen, cu 10,4% din totalul automobilelor vândute, Skoda – 8,9% din total, Renault – 7,3% din total și Ford – 6% din total.
Pentru piața românească, datele au fost furnizate de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România), pe când pentru datele la nivel european și global, datele au fost colectate și publicate mai apoi de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile între care se regăsesc BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars și Volvo Group.