Cum alegi unde lucrezi în transport marfă?
Facem o mulțime de alegeri și luăm o mulțime de decizii ca șoferi profesioniști. Una dintre aceste decizii, poate cea mai importantă, care de multe ori ne dă de gândit și literalmente ne face să pierdem nopțile gândindu-ne la ea, e aceea de a alege unde să începem cariera sau unde e cel mai bine să lucrăm ca șoferi în transport marfă. Analizăm și întoarcem avantajele și dezavantajele pe toate părțile iar majoritatea dintre noi credem că ingredientul cel mai important pentru succesul nostru ca șofer profesionist pe un vehicul de transport marfă este numele companiei de transport care se află inscripționat pe ușile camionului pe care-l conducem. Însă șoferii de transport marfă e bine să știe că nu este important doar acest nume și că sunt de fapt o mulțime de întrebări neplăcute, la care ar trebui să putem răspunde înainte să luăm deciza la care firmă de transport marfă vom lucra. Asta cu atât mai mult cu cât vorbim de un domeniu unde fluctuația forței de muncă este mare, iar companii caută aproape tot timpul forță de muncă.
Site-urile cu informații despre companiile de transport marfă
Internetul este un instrument excelent pentru informarea rapidă și complexă în foarte multe domenii. Există site-uri întregi dedicate informării șoferilor de transport marfă, unde cei interesați pot găsi informații despre companiile bune, despre locurile de muncă cele mai vânate, dar și despre companiile unde angajații sunt tratați mai puțin bine. Și atunci de ce să nu ne folosim de toate aceste informațiile din mediul online care ne pot ajuta să luăm cele mai bune decizii, în cunoștință de cauză, atunci când începem o carieră în domeniul transportului de mărfuri sau atunci când decidem să schimbăm locul de muncă?
Forumurile de discuții sunt spații virtuale în care oamenii se simt liberi să ofere cele mai multe informații. Partea proastă este că veți da de foarte multe informații irelevante. Veți găsi oameni care activează pe forum și sunt foarte mândri de companiile pentru care lucrează, și asta pe bună dreptate. Unii dintre ei sunt atât de mândri că ați crede că sunt pe statul de plată al departamentului de recrutare. Asta este bine, pentru că îți oferă ocazia să vezi că acea companie își tratează bine propri angajați, iar rezultatul este mulțumirea acestora. În același timp, cuvintele de laudă excesivă e bine să le analizați cu prudență, echilibrat, mai ales dacă sunt singulare.
Pe de altă parte, sigur că există mereu și vor exista întotdeauna și oamenii nemulțumiți. Aceștia sunt cei mai critici, cei de la care veți afla o sumedenie de minusuri legate de anumite companii de transport marfă. Și aceste păreri sunt valoroase, pentru că de aici aflăm ce este de evitat. Ca și la prima categorie însă, prudența în abordarea acestor păreri, mai ales a celor mai radicale dintre ele, ar trebui să fie prioritară. Încercați să verificați cele mai acide critici și să priviți cu echidistanță aceste discuții. Cuvântul cheie aici este echilibrul.
Dispecerul / managerul de flotă de transport marfă
Orice firmă mai mică sau mai mare de transport marfă are cel puțin un dispecere sau manager de flotă care se ocupă de coordonarea activității flotei. Așadar, ca șofer pe un vehicul de transport marfă, inevitabil veți avea o relație cu această persoană. Înainte să vorbim însă de relația pe care ar trebui să o aveți cu el, rețineți un lucru foarte important valabil la toate companiile din domeniul transport marfă: toate companiile încearcă să facă același lucru – încearcă să se deplaseze în mod cât mai eficient și profitabil, cu folosirea a cât mai puține resurse. Din acest punct de vedere, există puține lucruri care diferențiază o companie de alta. De ce? Iată câteva importante puncte comune:
- În mod normal, companiile folosesc cam aceleași tipuri de camioane.
- Rutele folosite sunt în mare pe aceleași drumuri și autostrăzi.
- Concurența se manifestă în conformitate cu aceleași reglementări legale.
- Fiecare companie are cam același profil de clienți, toți încercând să minimizeze costurile cu transportul pentru a obține un profit cât mai mare.
În acest context, cum puteți avea mai multă liniște la locul de muncă decât ceilalți colegi șoferi? Secretul e tocmai în această importantă relație pe care o aveți cu managerul dvs., acesta fiind singurul lucru care vă poate distinge de ceilalți șoferi.
Câteva ingrediente pentru o relație bună cu managerul dvs.
Orice ar fi, până la urmă e vorba de o relație interumană, unde nu există o rețetă ideală de urmat care să garanteze succesul. Totuși există câteva sfaturi pe care vi le putem da ca să vă facem viața mai ușoară:
- Trebuie să fiți o persoană cu care să te poți înțelege ușor.
- Trebuie să fiți dispuși tot timpul să faceți ceea ce managerul vă cere, pentru că și el are nevoie la rândul său de ceea ce vă cere.
- Trebuie să înțelegeți că nu aveți întotdeauna imaginea de ansamblu, așa că sfatul de mai sus e valabil și atunci când nu înțelegeți tot raționamentul pentru care managerul vă cere ceva.
- Trebuie să vă asumați responsabilitatea pentru propriile greșeli și neajunsuri.
- Trebuie să faceți tot ceea ce este necesar pentru a fi eficient în timpul orelor de lucru, nu doar să bifați niște activități.
- Trebuie să fiți dispuși să comunicați tot timpul, în mod eficient cu managerul dvs.
După cum vedeți, aici se pune întotdeauna accentul pe șofer și nicidecum pe manager. Asta pentru că de cele mai multe ori șoferii se plâng de calitatea slabă a managerilor și de lucrurile absurde care li se cer, uitând de fapt care este sau care ar trebui să le fie rolul în această ecuație. De multe ori, renunțarea la atitudinea combativă și cooperarea cu managerul este minimul necesar pentru ca ambele persoane să-și facă jobul mult mai ușor.
Fie că ne place sau nu, șoferii se află în partea de jos a lanțului de comandă în această afacere și odată ce recunoașteți că puteți obține mai mult prin cooperare, veți avea numai de câștigat. Este asta umilitor? Nu, nicidecum nu trebuie să fie așa! Un șofer cu atitudine cooperantă, cu care managerul se poate înțelege ușor e o valoare și pentru manager, pentru că asta se vede și în productivitate, iar până la urmă acesta este obiectivul final al managerului.
Faceți această relație cu managerul o prioritate pentru dvs. și veți avea doar de câștigat!