fbpx
Cursa pentru camioane autonome

Cursa pentru camioane autonome

Cursa pentru camioane autonome

Industria producției de vehicule de transport persoane și mărfuri s-a schimbat enorm în ultimele decade, odată cu invazia tehnologiilor digitale. Fața celor mai noi camioane, de pildă, s-a schimbat radical, la fel ca și modul în care astăzi se fac transporturile în lume. Dezvoltarea de camioane din ce în ce mai performante, mai economice, mai confortabile, mai ușor de condus și exploatat, a făcut ca noile generații care acum ies de pe linia de fabricație să nu mai fie doar niște vehicule de transport, ci niște complexe mini-garsoniere pe roți, care asigură șoferilor un nivel de confort fără precedent. Care e următorul pas, următoarea direcție de dezvoltare? E clar pentru toată lumea că aceasta va fi autonomizarea vehiculelor, astfel încât factorul uman să fie din ce în ce mai redus, așadar și posibilitatea ca acesta să comită greșeli care să ducă la evenimente nedorite.

 

Ce înseamnă camioane autonome?

Sigur, scopul final ar fi acela de a construi camioane de transport complet autonome, care să poată să transporte singure cantități mari de marfă, fără să aibă nevoie deloc de interveția umană. Acest scop final de a elimina complet necesitatea prezenței unui șofer la bordul camionului este un deziderat la care visează orice manager sau proprietar de flotă de vehicule de transport. Însă trebuie spus că vehicule automome sau camioane autonome nu înseamnă doar asta. Există o mare diferență între eliminarea factorului uman sau a posibilității de intervenție a erorii umane și eliminare a șoferului din camion. Iată mai jos doar câteva exemple de companii care activează în acest domeniu al tehnologiilor care cresc gradul de autonomie al camioanelor.

 

Otto – și kiturile montabile pe actualele camioane

Otto este un startup deținut de gigantul american Uber, fondat în ianuarie 2016. Compania și-a propus să ajungă să producă și camioane complet autonome, însă încă de pe acum oferă un kit ce se poate monta pe actualele camioane aflate în circulație, kit care dă un grad mai mare de autonomie acestora. Practic, cu un pachet de senzori, radare și camere video livrat de Otto, camioanele pot să se conducă singure pe autostrăzi perioade și distanțe lungi de timp, șoferul trebuind doar să asiste întreg procesul. Totuși, vestea bună pentru șoferi este că încă e nevoie de ei la condusul prin orașe, la manevre de parcare etc. Compania, care a adunat deja în echipă specialiști de la Google, Tesla Motors sau Apple, lucrează acum împreună cu cei de la compania mamă Uber pentru dezvoltarea unei aplicații similare cu Uber, care să permită și să faciliteze comunicarea dintre șoferi, companii de transport și beneficiarii transporturilor.

 

Camioane autonome

Pe lângă ideea de a veni cu produse care se pot monta pe actualele camioane aflate în circulație, cum abordează Otto problema, există și abordarea constructorilor consacrați sau a unor jucători noi pe piață, care caută să producă noi vehicule semi-autonome sau complet autonome. În categoria de camioane semi-autonome ar intra de fapt toate acele camioane care pot parcurge distanțe lungi pe autostrăzi, fără ca șoferul să fie nevoit să intervină în procesul de conducere. Pe de altă parte, camioanele complet autonome ar fi cele care pot pleca de la un depozit și ajunge la destinație fără intervenția sau măcar prezența șoferului în cabina camionului. Această din urmă direcție este cea la care visează să ajungă producători importanți de pe piața constructorilor de camioane, cum sunt cei de la Daimler, Volvo, Volkswagen, care lucrează la asta, dar și mai nou interesații de acest domeniu al vehiculelor mari de transport, însă cu putere financiară și cunoștințe ridicate în domeniul tehnologiilor digitale de ultimă generație, cum sunt Tesla sau divizia Waymo de la Google.

Însă nu avem de-a face doar cu jucători „de calibru”, ci și pretendenți mai puțin cunoscuți. De pildă Embark, un startup pornit din California a anunțat că lucrează la o tehnologie care să permită construcția unui camion care să se conducă singur pe autostradă, iar de la pornire până la destinație, intervenția umană să fie minimă, doar în interiorul orașelor. Sistemul Embark se bazează pe radare montate la bordul camionului și senzori care lucrează împreună cu un sistem de poziționare prin GPS de înaltă acuratețe, comparabil cu cele folosite de armată. Software-ul dezvoltat de cei de la Embark folosește inclusiv o formă de inteligență artificială care are capacitatea de a învăța din propriile experiențe.

 

Abordarea last mile delivery

Pe lângă dezvoltarea camioanelor semi sau complet autonome, mai există și o altă abordare a dezvoltării transporturilor folosind tehnologia. Concret, ea se bazează mai puțin pe dezvoltarea completă și schimbarea totală, radicală a abordării transporturilor, axându-se doar pe ultima parte din acest segment – acel last mile delivery, care se referă la ultimul segment din transporturi, mai exact livrarea bunurilor la ușa consumatorului. Un jucător puternic interesat în acest domeniu este tot Google, însă nu e singur. Amazon lucrează de asemenea la tehnologii de livrare automatizată a bunurilor spre consumatori.

 

Conceptul de platooning

Acesta se referă la o noțiune și o abordare relativ nouă în transporturi. Concret, este vorba despre rulatul pe autostradă, într-un „pluton” de camioane înșiruite, controlate de vehiculul din fața coloanei. Principala tehnologie din spatele acestui concept este cea de control și menținere a benzii de rulare, provocarea cea mare fiind la gestionarea situațiilor în care e nevoie de schimbarea benzii de deplasare. Chiar și acest concept însă nu elimină în totalitate prezența umană. Această abordare s-ar încadra de altfel cel mai bine la categoria de vehicule semi autonome.

La final, o temă asupra căreia trebuie meditat, ar fi întrebarea: cât de pregătiți suntem pentru apariția pe străzi a camioanelor autonome? Cât de repede ne vom obișnui de pildă cu autostrăzile pe care vor circula camioane grele, încărcate, la viteze de 90 km/h, dar fără urmă de șofer? Ne sperie asta sau vom fi dispuși să „predăm” controlul uman? Și dacă-l vom preda, în ce condiții? Sunt o multitudine de întrebări și, cu siguranță, o serie de ajustări pe care trebuie să le facem înainte ca să avem camioane autonome pe autostrăzile din întreaga lume. Fie și doar ajustări de legislație rutieră, ca în cazul unor accidente, să știm cine este vinovat: omul sau mașina?

Leave a Comment

Scroll to Top