fbpx
Evoluția transporturilor de la telefonul public la cititor card tahograf

Evoluția transporturilor de la telefonul public la cititor card tahograf

Evoluția transporturilor de la telefonul public la cititor card tahograf

 

Imaginați-vă piața transporturilor de acum 30-35 de ani. Un camion încărcat atât cât dorește șoferul și cei din depozit iese din depozit pentru a pleca în cursă. Șoferul este pregătit, să zicem, de o cursă lungă de 1.000 de kilometri. Nu are la el nici telefon mobil, camionul nu are nici limitator de viteze, nici tahograf, deci nici vorbă de carduri sau cititor card tahograf. Sistemul GPS se află încă la începuturile dezvoltării sale, fiind doar în utilizarea armatei, fără aplicații civile, deci nici vorbă de vreo posibilă monitorizare prin GPS a camionului și a rutei pe care acesta o apucă. Firește, orice linie de comunicare și/sau control pe care managerul companiei sau cel care conduce flota o are cu șoferul se rupe din momentul în care acesta iese din bază. Orice comunicare ulterioară plecării se reduce la un telefon dat de șofer când ajunge cu bine la anumite destinații și raportează descărcări / încărcări sau, în cazurile mai nefericite, când este nevoit să sune de la un telefon public să raporteze o problemă apărută pe drum. Nimeni în afară de șofer nu putea știi atunci cât a condus efectiv, pe ce distanțe, cu ce viteze, care au fost timpii de repaus. Cu atât mai puțin se puteau știi consumurile exacte, vitezele medii, stilul de condus al șoferului sau ruta exactă urmată. În lipsa utilizării unui limitator, a unui tahograf, a unui card și cititor de card tahograf sau a unei monitorizări gps, totul se baza strict pe informațiile primite de la șofer, care putea sau nu să fie onest.

 

Transporturile acum

 

Lucrurile s-au schimbat radical în ultimele decade. La fel și legislația în domeniul transporturilor de mărfuri și persoane. E de neconceput acum ca un camion destinat transporturilor de mărfuri să nu fie echipat cu limitator de viteză sau tahograf. La pachet cu ele vin mai multe carduri, carduri care colectează informații care mai apoi, cu ajutorul unui cititor card tahograf, sunt descărcate, în condițiile legii. Cine nu se supune, riscă amenzi usturătoare. Mai mult, orice șofer are acum telefon mobil personal sau de la fimă, iar companiile adoptă tot mai mult tehnologia de monitorizare prin GPS.

 

Iar piața se află în continuă evoluție, așa că nici măcar un cititor card tahograf nu mai reprezintă o raritate tehnologică. Vorbim acum de descărcare a datelor de la distanță sau monitorizare GPS, prin care fiecare vehicul din flotă poate fi vizualizat pe hartă, în timp real, cu locația exactă și cât de departe se află de punctul de livrare. Pot fi conectați de asemena o sumedenie de alți senzori care să transmită date legate de consumul de carburant în timp real, starea de funcționare a motorului, temperatura din compartimentul de marfă etc. Telefonia mobilă, dispozitivele hands-free și costurile mai mici de roaming fac comunicarea dintre șoferi și bază extrem de facilă. La fel și comunicarea dintre șoferii de pe traseu, mai ales dacă adăugăm în ecuație și stațiile radio.

 

Încotro?

 

Dar, cum menționam deja, lucrurile nu s-au oprit, iar tehnologia continuă să evolueze și să devină mai accesibilă. Așa că, cine știe, poate vom trăi ziua în care managerii flotelor și șoferii nu vor mai avea nici de cititor card tahograf, odată ce tahografele vor evolua și vor putea stoca și distribui informațiile tot mai ușor. Până atunci însă, anul trecut, 6 producători de camioane au participat la un maraton de condus al camioanelor într-un pluton grupat pe distanțe de mai multe sute de kilometri. Conectând wireless camioanele, acestea primeau unul de la celălat informații în timp real despre accelerări și frânări și se sincronizau. Motivul experimentului a fost acela de a demonstra că rulajul camioanelor în pluton, la distanțe de sub 10 metri unul de celălat, reduce consumul de combustibil cu până la 15%, datorită reducerii frecării cu aerul. Până și la camionul din față s-a constatat un consum mai redus cu aproximativ 3% din cauza unul control mai bun al turbulențelor de aer generate în spate. Acestea sunt tehnologii disponibile deja în acest moment, care pot fi implementate pe traseele care implică condus pe autostradă pe distanțe lungi, fără multe intersecții.

 

Însă lucrurile nu se opresc aici. Tahografele digitale noi vor putea furniza agenților însărcinați cu controlul (ARR în cazul României) informații fără ca aceștia să fie nevoiți să oprească camioanele din mers și să folosească un cititor card tahograf. Agenții vor fi dotați cu dispozitive mobile similare ca mod de utilizare cu actualele radare mobile de depistare a vitezelor de deplasare și astfel vor putea primii informații legate de camionul „scanat” din mers. Vor putea vedea dacă respectivul camion are sau nu tahograf, dacă în el este sau nu card valabil și dacă sunt sau nu interferențe. Totuși, actuala legislație privind protecția datelor personale împiedică agenții să primească informații despre perioadele pe care șoferii le-au petrecut la volan sau când au luat ultima pauză de odihnă.

 

Când vor fi obligatorii tahografele digitale?

 

Totuși, deocamdată tahografele deja montate nu trebuiesc înlocuite. Legislația nouă și regulile noi privind tahografele digitale intră în vigoare la nivelul Uniunii Europene abia în 2019, iar statele membre vor avea un termen de conformare și implementare a noilor reguli de 15 ani. Așadar, nu vă grăbiți încă să aruncați un tahograf mai vechi, vreun card sau vreun cititor card tahograf.

O altă prevedere interesantă este cea legată de montarea pe vehicule a unor senzori care să alerteze autoritățile în cazurile în care limitele de greutate ale încărcăturilor nu sunt respectate. Alternativa ar fi aceea de montare a unor senzori de presiune la nivelul șoselelor. Și această directivă legată de controlul în timp real al maselor transportate, adoptată în 2015, va produce efecte abia din 2021, când este prevăzută să intre în vigoare. Atunci însă, șoferii care nu respectă limitele de greutate ale încărcăturilor transportate vor putea fi însă depistați în timp real și opriți rapid în trafic.

 

De reținut, de asemenea, că toți acești senzori pot fi conectați și la sistemele de monitorizare GPS, astfel încât ei să transmită datele în timp real persoanei desemnate să se ocupe de monitorizarea flotei, fără să fie nevoie de card sau cititor de card tahograf. Așadar, legislația mai restrictivă va aduce instrumente suplimentare de management al flotelor de camioane.

 

1 thought on “Evoluția transporturilor de la telefonul public la cititor card tahograf”

  1. Pingback: Reinventarea siguranței la volan sau doar accesorii camioane pentru siguranță?

Leave a Comment

Scroll to Top