10 sfaturi pentru condusul inteligent pe timp de iarnă
La momentul la care citești acest articol deja e foarte probabil că iarna s-a intalat confortabil în toată țara. E probabil să fie mai multe drumuri afectate de ninsori și de temperaturile scăzute. Asta se traduce în suprafețe de rulare mai alunecoase, care impun un alt stil de condus decât în celelalte anotimpuri. Nimeni nu-și dorește un accident, așa că e bine să știm ce să facem pentru a nu ne confrunta cu unul. Prin urmare, ne-am gândit să-ți dăm 10 sfaturi simple de urmat care pot face diferența între o deplasare reușită și una cu incidente neplăcute.
1. Folosește anvelopele de iarnă!
Legislația Românească prevede obligativitatea montării anvelopelor de iarnă în sezonul rece, pentru că fără ele nu poți circula regulamentar pe drumurile publice, atunci când acestea sunt acoperite de polei, zăpadă sau gheață. Dar anvelopele de iarnă nu sunt indicate doar ca să eviți amenzile, ci au rațiunea lor practică: acestea sunt fabricate din cauciuc a cărui compoziție diferă față de cele de vară – sunt mai moi, oferă aderență mai bună în condiții de utilizare la temperaturi scăzute. Anvelopele sunt cea mai importantă componentă care poate face diferența între păstrarea aderenței sau pierderea ei pe drumurile alunecoase.
2. Condu preventiv!
Ușor de zis, însă acest termen „preventiv” poate fi destul de relativ și înțeles diferit de fiecare dintre noi. Concret, noi te sfătuim să:
- Abordezi altfel virajele, cu frânarea dinainte, când vehiculul este încă în linie dreaptă. Evită pe cât posibil manevrele de frânare în timpul efectuării virajului.
- Abordează viteza de deplasare la condițiile drumului. Pentru a păstra aderența, mai ales în viraje, păstrează viteza la un nivel mai mic decât atunci când rulați pe drumurile uscate.
- Păstrează distanța mai mare față de vehiculul din față decât o faci pe drumurile uscate. Gândește-te că frânarea se va face mai anevoios pe un drum alunecos, decât pe unul uscat, va necesita o distanță mai mare, pe care e bine să ți-o asiguri singur.
3. Nu fă manevre bruște!
Sub nici o formă nu e bine să bruschezi ceva. Orice astfel de manevră, pentru a fi efectuată cu succes, presupune existența unei aderențe bune, pe care iarna o întâlnim mai puțin. Pornirea bruscă poate produce derapaje care pot deplasa necontrolat mașina în lateral. La fel, frânarea bruscă poate duce la pierderea controlului asupra direcției în care vehiculul o apucă. Virajele luate prea brusc pot produce și ele derapaje și ieșirea de pe drum. E sezonul în care e bine să anticipezi totul mai mult decât o faci în mod uzual și orice faci în mod normal la volan, să faci acum mai din timp, cu mai multă finețe.
4. Dotează-te cu accesoriile de iarnă!
Nimeni nu-și propune să înfrunte o ninsoare neobișnuit de mare sau un viscol, însă uneori suntem nevoiți să o facem. În acele momente, decizia de a achiziționa și a păstra la îndemână un set de lanțuri antiderapante, o să ți se pară una extrem de înțeleaptă. Ia cu tine, în măsura în care poți face acest lucru, și clasica lopățică și, eventual, chiar și o cantitate mică de nisip. Nu știi niciodată când o să ai nevoie de ele și te pot scoate dintr-o situație neplăcută. Pentru drumurile mai lungi, în timpul cărora te aștepți la condiții grele de condus, e bine să ai cu tine o pătură, să păstrezi o rezervă generoasă de combustibil în rezervor și poate să ai la tine chiar și câteva alimente. De asemenea, poți consulta mai multe informații și despre pregătirea generală a mașinii pentru iarnă, pentru ca vehiculul în care te afli să fie și el complet pregătit.
5. Folosește frâna de motor!
Sigur că poate suna plictisitor și cicălitor, ca vocea instructorului de condus, dar frâna de motor e cea mai inteligentă metodă de frânare pe suprafețele alunecoase și funcționează inclusiv în curbe, acolo unde e contraindicat să folosești frâna clasică. Dacă ai înțeles să nu faci manevre bruște, atunci frâna de motor ar trebui să fie o manevră standard în sezonul rece.
6. Asigură-te că vei avea tot timpul un parbriz curat!
Nu ajunge doar să curățăm parbrizul înainte să plecăm la drum, ci e cel puțin la fel de important să ne asigurăm că el va putea fi menținut curat în timpul deplasării. Așadar, e obligatoriu să avem lichid pentru curățarea parbrizului rezistent la îngheț la temperaturi scăzute. Fiecare produs are inscripționat pe ambalaj temperatura minimă la care rezistă înainte de îngheț. Alege unul cu temperatură cât mai scăzută, ca să nu ai surprize. Un lichid de parbriz nepotrivit sau care nu e de calitate va produce o pojghiță de gheață pe parbriz, care poate scădea substanțial vizibilitatea. Ca să poți conduce preventiv și să eviți pericolele, nu uita că este esențial să ai tot timpul o vizibilitate optimă.
7. Mergi pe urmele lăsate de alții!
Acolo unde vorbim de drumuri mai puțin circulate, unde nu se intervine (sau se intervine mai târziu) pentru deszăpezire, se formează de regulă urme. E bine să le urmezi și tu, cu atenție, pentru că e foarte probabil ca acolo să existe cea mai bună aderență.
8. Nu te încrede în mașină mai mult decât este cazul!
Oricâte sisteme de control electronic al aderenței ar avea vehiculul pe care îl conduci, indiferent că are sau nu tracțiune integrală, reține că absolut toate mașinile pot ajunge în anumite situații să piardă aderența. Tracțiunea integrală te poate ajuta de pildă să accelerezi mai eficient, însă la frânare nu mai e acolo să te ajute.
9. Verifică sistemul de iluminat/semnalizare înainte de plecare și menține totul funcțional!
Condusul pe ninsori abundente, pe viscol sau pur și simplu pe drumuri acoperite cu zăpadă, poate să fie solicitant ca un drum pe ceață intensă. E esențial în acest cazuri ca tot sistemul de semnalizare și iluminare să funcționeze perfect, pentru ca ceilalți șoferi să te poată vedea la timp. Spre deosebire de ceață, iarna sistemele de semnalizare și iluminare e bine să fie verificate periodic și în timpul mersului. Ele pot ajunge uneori să fie acoperite parțial sau total de mizeria de pe drumuri și să nu mai fie la fel de eficiente.
10. Programează-ți mai bine deplasările, ia-ți o rezervă de timp!
Dacă ne gândim puțin la toate sfaturile de mai sus, e foarte probabil că dacă le luăm în considerare, deplasările vor fi mai anevoioase. Așadar, e bine să te gândești că același drum pe care-l facem în condiții normale, iarna poate lua mai mult timp. Așadar, cheia e o programare mai bună a deplasărilor, dar și luarea unei rezerve de timp, pentru situații neprevăzute, mai probabil să apară în acest sezon.