De la mașini electrice, la camioane electrice, revoluția e aici!
Cum ar fi să operezi camionul sau camioanele din flota ta de vehicule cu jumătate din costurile pe care azi le generează exploatarea motoarelor diesel? Cum ar fi să nu te mai intereseze prețul motorinei? Ei bine, acele vremuri s-ar putea să fie mai aproape decât crezi. Revoluția produsă de apariția de tot mai multe mașini electrice de serie cucerește acum piața și aduce tot mai multe noutăți în paleta de vehicule electrice. Iar standardul impus de motorul diesel ar putea fi înlocuit în viitorul apropiat de tot mai mai des întâlnitul motor electric. Ne referim aici inclusiv la camioanele electrice, care deja sunt lansate în serie.
De la diesel la motor electric – istoric
Primul vehicul electric funcțional produs în lume este mai vechi decât ați crede. El a fost produs în 1884, de Thomas Parker, la Londra, cu un design original și folosea baterii de mare capacitate. La scurt timp, în 1888, neamțul Andreas Flocken lansează Flocken Elektrowagen și de acolo apare disputa între cele două vehicule asupra titlului de prima mașină electrică funcțională. Cert este că la final de secol XIX, mașinile electrice erau o opțiune serioasă, care părea să devină standardul, în dauna motoarelor care foloseau combustibili fosili, încă insuficient evoluate la acea vreme.
La finalul secolului XIX în circulație existau undeva la 30.000 de mașini electrice, ceea ce era extrem mult pentru acea perioadă. Abia în prima decadă a secolului XX vehiculele care funcționau pe motoare cu combustie internă și combustibili fosili recuperează terenul și impun standardul care e valabil și azi. Totuși, ideea de motor electic nu a fost aruncată la coșul istoriei.
Anii ’90 aduc în statul american California o legislație nouă care încurajează apariția de mașini cu consum mai eficient de energie, cum sunt și mașinile cu motor electric. Piața auto răspunde rapid așa că apar rapid modele noi, cum sunt Chrysler TEVan, Ford Ranger EV, GM EV1 și S10 EV, Honda EV Plus, Nissan Altra EV sau Toyota RAV4 EV.
În 2004 compania Tesla dezvoltă modelul Tesla Roadster, pe care-l duce în producția de serie în 2008. Modelul a însemnat o revoluție în domeniu: era primul model care îndeplinea toate normele de securitate, primul care folosea baterii lithiu-ion și avea o autonomie de 320 de kilometrii. După acest exercițiu, piața a cunoscut o penurie de noi apariții, de la toți constructorii auto recunoscuți la nivel mondial, începând de la cei cu modele low-cost până la constructorii de lux. În 2015, la 4-5 ani de lansare, mai multe modele de vehicule electrice depășeau praguri de 200.000 sau chiar 300.000 de unități livrate. Totuși, încă nici un motor electric nu a reușit să bată standardul benzină-diesel. Dar, în același timp, revoluția continuă. Următorul pas: piața camioanelor.
De la mașini electrice la autobuze electrice
Una din primele zone în care vehiculele electrice mai mari și-a făcut apariția a fost în transportul în comun. În prezent vehiculele mari de transport persoane au de regulă autonomii de aproximativ 200 de kilometri, ceea ce le permite să fie puse în operare de companiile care efectuează transportul public de persoane în marile orașe. Răspândirea s-a întâmplat destul de repede în toată lumea, inclusiv unele orașe mari din România au în plan achiziția de autobuze electrice. Marele impediment este prețul de achiziție, însă avantajele costurilor mult mai mici de operare și reducerea la zero a poluării din emisii de gaze de eșapament sunt extrem de tentante.
Dar ce ne facem în zona camioanelor de transport marfă, care sunt nevoite să circule pe distanțe mari, departe de garajele bazelor de flote? Ei bine, iată că și aici încep să apară soluții. În luna decembrie 2016 compania Nikola Motor și-a prezentat în Salt Lake City modelul Nikola One, un camion de capacitate medie, care funcționează cu motor electric. Iată câteva din caracteristici:
- Putere motor – 1.000 cai putere
- Cuplu motor – 2.700 Nm
- Autonomie – între 1.200 și 1.900 de kilometri
- Acumulatori – baterii cu litiu de înaltă densitate
Cu aceste date, putem spune că avem de-a face cu un motor electric care echipează un camion de excepție, care poate prezenta o concurență serioasă pentru toate camioanele din clasa lui. Primele comenzi vor fi onorate abia în 2020, însă până atunci s-ar putea să apară și alți competitori pe piață.
Avantajele și dezavantajele trecerii la motor electric
Evident, adoptarea noului standard de propulsie are numeroase avantaje, dar și dezavantaje. Să le luăm pe cele mai importante din ambele categorii:
- Ecologice. Motoarele electrice nu emit emisii poluante în aer și generează mai puțin zgomot în timpul funcționării, deci reduc și poluarea fonică. Ele consumă energie electrică, ce poate fi obținută prin mijloace ecologice, însă sunt greu de introdus și nu vor avea efectul scontat în țările care își bazează generarea de energie în continuare pe combustibili fosili.
- Mecanice. Motoarele electrie sunt de regulă mai simple și reușesc o eficiență de aproximativ 90% în conversia de energie, pe întreaga gamă de viteze. Pot fi de asemenea combinate cu sisteme de recuperare a energiei în procesul de frânare, lucru imposibil la motoarele cu combustie internă. Asta reduce de asemenea și uzura sistemelor de frânare, ca să nu mai vorbim de consumul total de energie.
- Dependența. Energia electrică poate fi obținută prin mai multe metode (eoliană, geotermală, solară etc.) așadar se reduce gradul de dependență de o anumită metodă.
- Eficiența energetică. Specialiști estimează o eficiență de până la de 3 ori mai mare la un motor electric față de unul cu cumbustibili fosili. Bună parte din eficiența net superioară se datorează faptului că atunci când motorul e „la relanti” consumul de energie la cel electric este 0, lucru imposibil de obținut la motoarele tradiționale pe combustibili solizi.
- Costul alimentării. Comparațiile făcute pe piața americană, acolo unde vehiculele electrice sunt cel mai răspândite, arată că diferența în favoarea vehiculelor electrice este de 6 ori mai mare. Așdar, costurile de alimentare cu energie sunt la un motor electric net inferioare, deci mult mai profitabile în exploatare.
- Autonomie. Acesta rămâne deocamdată un dezavantaj pentru un motor electric în fața unuia diesel sau pe benzină. Însă vestea bună este că tehnologia construcției de acumulatori se află în continuă dezvoltare, iar handicapul este recuperat constant în ultimii ani.
- Încălzirea habitaclului. Mai ales în zonele cu climă mai rece, acesta este un alt dezavantaj pe care un motor electric îl prezintă în fața unuia cu combustie internă. În timp ce acestea din urmă generează căldură în funcționare, căldură care poate fi captată și direcționată spre interior fără a crește consumul de carburant, un motor electric trebuie să consume mai multă energie dacă e nevoie să furnizeze și căldură pentru încălzirea habitaclului.
Având de partea sa extrem de multe avantaje și mai puține dezavantaje, este foarte probabil că viitorul va aduce un declin al mijloacelor tradiționale de propulsie, iar locul liber va fi ocupat tot mai mult de tot mai popularul motor electric. Asta coroborat cu avântul luat de biocombustibili în industria camioanelor. Cele mai optimiste voci în privința acestei schimbări afirmă chiar că trecerea va avea loc în următorii zece ani. De pildă, Ferdinand Dudenhoeffer, cel care conduce Centrul de Cercetări Automotive al Universității Gelsenkirchen din Germania spune că până în 2025, toate automobilele care se vor vinde în Europa vor fi echipate, fie cu motor electric, fie cu o variantă hibridă. Rămâne ca timpul să confirme sau să infirme aceste predicții.