fbpx
Reinventarea siguranței la volan sau doar accesorii camioane pentru siguranță

Reinventarea siguranței la volan sau doar accesorii camioane pentru siguranță?

Reinventarea siguranței la volan sau doar accesorii camioane pentru siguranță?

 

De la an la an industria auto a demonstrat că dotările menite să ne facă drumul mai sigur se pot îmbunătății și că niciodată nu există vreun vehicul care să circule pe șosele suficient de sigur încât să nu poată fi îmbunătățit. De la banala centură de siguranță, patentată acum mai bine de 130 de ani, până la sistemele moderne de siguranță, evoluția este spectaculoasă. Pionieri în domeniu au fost sunt și probabil vor fi în continuare producătorii de automobile mici, acestea fiind mai vulnerabile în caz de accidente decât vehiculele mari. Pe de altă parte, nici producătorii de camioane nu s-au lăsat și au dovedit că doresc și pot ține pasul. Așadar, sunt tot mai multe accesorii camioane care apar în dotarea modelelor noi, accesorii camioane care ar rivaliza cu succes multe din modelele de automobile de acum 10-20 de ani.

 

Sunt două direcții mari în care industria auto, atât cea de producție de automobile, cât și cea de camioane își îndreaptă în prezent atenția:

  • Construcția vechiculelor autonome sau chiar independente – automobile sau camioane care nu vor mai avea nevoie de accesorii auto sau accesorii camioane destinate siguranței șoferilor, ci doar eventualilor pasageri, pentru că ele se vor conduce singure. Iar aici tehnologia este destul de aproape de implementare, grație dezvoltării tehnologice. De altfel, sunt deja mai multe prototipuri în testare, chiar dacă nu există nimic încă în producția de serie.
  • Dezvoltarea de accesorii auto, accesorii camioane, ori sisteme integrate noi care să facă vehiculele din ce în ce mai sigure pentru condus. Aceasta este principala preocupare în prezent, fiind pe agenda oricărui producător care se respectă.

Chiar dacă în esență sunt destul de diferite aceste abordări, în final, ambele direcții au și un scop similar, acela de a menține persoanele aflate în vehicul în maximă siguranță în timpul deplasării. Asta pentru că, în continuare, în România, dar și în alte țări din lume, mortalitatea pe șosele se menține la cote alarmante, iar aceste pierderi nu vor putea fi niciodată cuantificate.

 

CONCEPTUL DE VEHICUL CA DISPOZITIV DE SĂNĂTATE

Pe măsură ce tehnologiile digitale sunt tot mai prezente în industria auto asistăm la dezvoltarea unor accesorii camioane din ce în ce mai complexe, menite să acopere nevoi ale șoferilor la care nici nu ne gândeam și care, evident, nu erau acoperite de nici un producător. Dar iată că sunt producători de camioane care au realizat că meseria de șofer presupune ca acesta să-și petreacă o mare parte din timp la volan. O poziție în care rămâne captiv ore-n șir și în care el ar trebui să se bucure de toate dotările și o listă cât mai bogată de accesorii camioane care să-i facă viața mai ușoară și să-i mențină starea de sănătate bună, la fel ca și buna dispoziție. Așa s-a născut, pe agenda celor de la Mercedes-Benz conceptul de vehicul care are rol de dispozitiv de sănătate personală a șoferului. Sigur, sună futurist, însă unele accesorii camioane care să contureze acest concept sunt mai aproape de producția de serie decât am fi tentați să credem.

 

Ola Kallenius membru în bordul director al Daimler AG, compania care deține și Mercedes-Benz, susține că muzica, lumina ambientală din habitaclu, poziția și setările scaunului sau controlul climatizării, vor putea fi controlate pe viitor integrat, în mod automat, printr-o serie de senzori ai camionului. Potrivit lui Ola Kallenius, diferite accesorii camioane care vor veni în echiparea viitoarelor vehicule vor putea „citi” starea de spirit a șoferului și vor fi capabile să reacționeze ca atare. Scopul final al acestor accesorii camioane ar fi acela ca șoferul să coboare de la volan mai sănătos și mai bine dispus decât atunci când s-a urcat.

 

VIITORUL – ACCESORII CAMIOANE DE TIP INTELIGENT

Iată și un posibil scenariu: un șofer de camion se confruntă cu o situație limită, în care cineva îi taie calea. Pulsul crește, nivelul de stres la fel, iar un set de senzori detectează asta și adaptează automat iluminatul de la interiorul habitaclului, temperatura de la interior sau, de ce nu? chiar și muzica. Sigur, la calibrarea alegerilor muzicale va fi mai mult de lucru, însă lăsând gluma deoparte, e foarte probabil ca vehiculele de mâine să aibă astfel de accesorii camioane, de tip inteligent, care să reacționeze independent față de șofer.

 

De altfel, tot cei de la Mercedes lucrează deja la un concept denumit „Șederea în mișcare”, prin care doresc să dezvolte un scaun inteligent, a cărui funcție va fi aceea de a ajusta poziția automat, în mod constant, pentru ca și șoferul să fie într-o mișcare continuă atunci când se află la drumuri mai lungi. Tot prin intermediul unor senzori, camionul va detecta stările de oboseală ale șoferului și va activa automat funcții de masaj special gândite pentru a stimula circulația sangvină și a menține șoferul în alertă. „Efectele colaterale” ale unui astfel de scaun inteligent ar fi acelea că ar elibera șoferul de stres și i-ar menține o dispoziție bună pentru perioade mai lungi de timp. Sigur, conceptul ar putea să fie lansat prima dată pe limuzinele producătorului, însă vorbim de asemenea de accesorii camioane care ar putea ajunge rapid și în echiparea vehiculelor mari de transport marfă și persoane, fiind cunoscut faptul că ele parcurg distanțe mai mari.

 

Un alt concept aflat în lucru la Mecedes-Benz este cel destinat dezvoltării unui tricou special destinat șoferilor de TIR-uri sau autocare, care ar urma să depisteze probleme de sănătate prezente sau iminente. Cea mai banală funcție a acestuia ar fi aceea de monitorizare a funcției cardiace, depistând orice anormalitate prezentă în bătăile inimii. Dispozitivul va fi capabil să facă vehiculul să consulte șoferul dacă este în regulă, iar în cazul în care nu va primi răspuns, va opri vehiculul și va transmite un mesaj de urgență la Salvare.

 

Un alt concept vine de la Samsung, producătorul de dispozitive electronice care și-a propus să ofere industriei auto un sistem de camere video și panouri de afișaj care, amplasate în spatele camioanelor, să arate șoferilor din spatele camioanelor drumul din fața acestora.

 

Toate aceste accesorii camioane aflate acum la stadiul de idee, concept sau proiect în lucru par de domeniul SF și ar putea părea destul de departe de implementare. Cert este însă că suntem într-un domeniu dinamic, în care evoluțiile sunt spectaculoase de la an la an. De asemenea, domeniul transportului de mărfuri sau persoane este unul în care siguranța trebuie să fie la cele mai înalte standarde, așa că cel puțin o parte din aceste concepte de azi, cu siguranță se vor regăsi în dotarea vehiculelor de mâine.

 

ACCESORII CAMIOANE DE AZI, CARE IERI ERAU DE DOMENIUL SF

La fel cum azi discutăm despre accesorii camioane care par de domeniul SF, acum câteva zeci de ani altele păreau la fel, însă au ajuns să fie destul de larg răspândite azi. Iată mai jos doar câteva exemple:

 

  • Sistemul activ de prevenție a coliziunilor frontale, care alertează șoferul sau chiar frânează în cazul în care detectează pericolul unui impact frontal iminent. Ele se bazează fie pe radar cu unde radio, fie prin sisteme avansate de geolocație.
  • Sisteme ABS avansate, prin care se controlează electronic stabilitatea și aderența în procesul de frânare violentă pentru a păstra vehiculul cât mai în siguranță.
  • Sistemele electronice de control a stabilității și aderenței în condițiile în care vehiculele au pierdut sau sunt pe cale să piadă aderența la una sau mai multe roți.
  • Sisteme de asistență electronică pentru păstrarea benzii de mers, care alertează șoferul atunci când acesta dorește să schimbe banda de mers fără semnalizarea prealabilă.

 

Nu știm exact unde ne va duce evoluția tehnologică și cum va schimba ea fața transporturilor de mărfuri și persoane în viitor. De pildă nu știm ce impact va avea răspândirea dispozitivelor portabile digitale, alături de dezvoltarea rețelei de internet mobil. Știm doar că am trăit și trăim o evoluție spectaculoasă a transporturilor rutiere, care cu siguranță nu se va opri curând. Rămâne de văzut dacă vom mai conduce vehiculele de mâine, iar dacă o vom face în continuare, atunci să vedem și cum.

Leave a Comment

Scroll to Top