Șoferi comunitate – joburi de coșmar sau locul de muncă ideal?
Sunt mulți șoferi de TIR care își caută loc de muncă și, la fel, sunt mulți angajatori care caută forță de muncă. Transporturile de mărfuri sau persoane sunt domenii unde mobilitatea forței de muncă este destul de mare în comparație cu alte domenii. Sunt locuri de muncă în străinătate, dar și joburi în România, iar pentru șoferi comunitate există mai multe posibilități de unde să aleagă. Dar oare merită? Dacă punem în balanță condițiile de muncă și remunerația pe care un șofer profesionist o poate obține ce concluzii putem trage? Ne-am propus să analizăm în continuare tocmai acest lucru, pentru a vedea dacă merită sau nu să cauți joburi de șoferi comunitate.
Minusurile și greutățile pentru joburile de șoferi comunitate
Aproape oriunde ai lucra în zilele noastre pe un post de șofer profesionist, există o sumedenie de lipsuri inerente pe care locul de muncă le presupune. Despre ele unii vorbesc mai puțin scoțând în față avantajele, în timp ce alții încearcă să arate doar părțile negative. Ca de obicei, adevărul este undeva la mijloc, în nuanțe și detalii. Haideți să vedem mai întâi minusurile:
- Departe de casă și cei dragi. Un reportaj recent realizat de BBC prezintă soarta șoferilor de TIR din estul Europei care lucrează pentru Ikea și care sunt nevoiți să locuiască efectiv câteva luni de zile în șir în cabina camionului pe care îl conduc. Acesta este unul din marile minusuri ale acestor locuri de muncă – presupune adesea să fii plecat de acasă zile, săptămâni sau uneori luni în șir, departe de familie și prieteni.
- Expunerea la riscuri. Adesea cei care sunt angajați pe posturi de șofer profesionist recunosc faptul că munca presupune asumarea unor riscuri destul de mari. Nu e un secret pentru nimeni că drumurile și autostrăzile nu sunt tocmai un mediu de muncă cu siguranță ridicată. Anual sunt oameni care mor sau sunt răniți în urma accidentelor de circulație. Totuși, există și o veste bună în acest tablou negativ – numărul deceselor la nivel european este în scădere, la fel și cel al accidentelor grave, deși volumul transporturilor crește. Asta înseamnă că există o tendință ca aceste locuri de muncă în străinătate să devină mai sigure.
- Expunerea la stres și oboseală. Să conduci ore-n șir, uneori pe drumuri grele, indiferent dacă afară sunt 20 sau minus 20 de grade Celsius, nu e atât de ușor precum pare. Cum spuneam, drumurile sunt un mediu periculos, în care e imperios necesar ca un șofer profesionist să rămână tot timpul concentrat, cu atenția ridicată la maximum, pentru a putea evita incidentele nedorite. Asta presupune acumularea de stres și oboseală.
- Traficul greu. Cu toții știm că traficul devine pe zi ce trece tot mai aglomerat pe măsură ce numărul de vehicule de pe șosele crește. Cu toții am trecut sau trecem regulat prin aglomerații, ambuteiaje și blocaje rutiere ca să ajungem acolo unde dorim. Dar nu toți am făcut din asta o meserie. Ei bine, gândiți-vă că pentru unii asta reprezintă o parte din provocările aduse de locul de muncă. Iar pentru un șofer profesionist, asta reprezintă bună parte din job.
- Cerințele sunt ridicate. Pe de-o parte greutățile încep de când dorești să te apuci de treabă. Carnet de conducere care se obține mai greu, atestate de transport, costuri ridicate pentru aceste documente etc. Apoi, dacă treceți de toate acestea, după ce te apuci de lucru dai de alte hopuri. Un șofer de TIR trebuie să respecte o sumedenie de reglementări destul de stricte, care se referă la cardul de tahograf, la timpii de condus, este responsabil de modul în care se transportă încărcătura sau este responsabil de pasageri, dacă transportă persoane. Iar dacă nu le respectă, amenzile de regulă sunt exorbitante. Pe de altă parte, vine și angajatorul cu propriile cerințe îndreptățite, legate de termene de livrare stricte sau de siguranța în care se efectuează transportul.
Plusurile – lucrurile frumoase pentru un șofer profesionist
Pe lângă părțile neplăcute, există și avantaje, altfel cu siguranță ar rămâne transportatorii rapid fără forță de muncă. Iată mai jos doar câteva dintre ele.
- Deși reportajul BBC de care aminteam mai sus prezintă situația unor șoferi cu salarii mici, în acest domeniu se poate câștiga și bine sau chiar foarte bine, peste salariul mediu din România, ca să luăm asta ca etalon. Am dedicat topului celor mai mari salarii de șoferi un articol întreg în care arătam că un șofer profesionist poate ajunge să câștige lunar peste 2.500 de euro, plus beneficii suplimentare cum sunt cazarea sau asigurarea medicală incluse în pachetul de salarizare.
- Vehiculele și echipamentele. Niciodată vehiculele nu au fost mai ușor de condus și mai bine echipate decât acum. Să luăm de pildă cabinele camioanelor noi, unde vom da peste paturi, sistem de aer condiționat, încălzitore staționare pentru iarnă, frigidere auto, stații radio CB. Vin apoi sistemele de monitorizare prin GPS, navigatoare, sisteme audio de înaltă calitate etc. Practic, se poate spune că noile camioane au reușit să înglobeze în cabinele lor toate cele necesare pentru a oferi unui șofer profesionist confortul necesar la drum, dar și în perioadele de staționare, acestea devenind niște mini-garsoniere mobile.
- Locuri noi de văzut și senzația de libertate. Persoanele care caută locuri de muncă în străinătate trebuie să știe că joburile de șoferi comunitate presupun adesea călătoria printr-o sumedenie de țări, în care sunt tot timpul lucruri, locuri și oameni noi de văzut și cunoscut. Fiecare zi va fi într-un fel o nouă aventură, iar rutina este exclusă, pentru că niciodată condițiile de trafic nu vor fi identice, chiar dacă parcurgeți aceleași rute. În plus, conduceți departe de șefi, care nu vă pot sufla tot timpul în ceafă. Vă faceți tot timpul propriul program în interiorul termenelor limită, cu o oarecare autonomie. Toate acestea pot aduce o senzație de libertate pe care cineva care lucrează opt ore pe zi la birou cu siguranță nu o poate experimenta.
- Nu necesită studii superioare. Am amintit de școala de șoferi costisitoare, atestate și abilități pe care un șofer trebuie să le dețină, însă ele sunt contrabalansate de faptul că angajatorii din domeniul transporturilor nu caută șoferi cu studii superioare. Sigur, mai pot fi cerințe legate de cunoașterea unor limbi străine, însă de regulă un curs de câteva săptămâni sau luni poate rezolva problema. Acesta e un avantaj față de joburi din alte domenii unde fără studii superioare candidații nu ajung nici măcar la un interviu.
- Locuri de muncă tot timpul. Spre deosebire de angajați din multe alte domenii de nișă, un șofer care dorește să renunțe la locul său de muncă își va găsi destul de ușor de muncă. Sigur, poate nu întotdeauna la nivelul de salarizare dorit sau la condițiile de muncă ideale, însă piața ne-a arătat că mai tot timpul vor fi angajatori care vor dori să angajeze șoferi. Așadar, punem și această siguranță a găsirii unui loc de muncă în condiții relativ ușoare, în dreptul avantajelor.
Iată că am găsit fără prea mari probleme cinci dezavantaje, contrabalansate pe de altă parte și de cinci avantaje pentru a căuta de muncă în lista de joburi pentru șoferi comunitate. Merită sau nu? Asta e o întrebare la care răspunsul nu e chiar atât de simplu, ci depinde până la urmă și de persoana care caută, de ce anume își dorește și de compromisurile pe care dorește și este dispus să le facă. E bine să le cântăriți cum atenție și să luați decizia care vă avantajează cel mai bine.