Potrivit legislației, vehiculele înmatriculate sau înregistrate trebuie să efectueze Inspecția Tehnică Periodică (ITP) pentru a putea circula legal. Fac excepție mașinile autopropulsate cu o viteză maximă constructivă sub 25 km/h, vehiculele cu șenile, tramvaiele și cele cu tracțiune animală.
ITP-ul este obligatoriu pentru toți șoferii din România, iar neefectuarea acestei inspecții poate atrage sancțiuni. Autoturismele trebuie să fie verificate într-un centru autorizat de Registrul Auto Român (RAR) sau într-un service autorizat, precum Fomco Truck Service, conform legii.
Scopul acestei inspecții este de a garanta siguranța tehnică a vehiculelor care circulă pe drumurile publice din România.
Legislația privind Inspecția Tehnică Periodică
Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică (CITP) este introdus pentru alinierea legislației românești la normele europene. Acesta permite verificarea rapidă a autenticității și valabilității inspecției, precum și a stării tehnice a vehiculului.
Condițiile pentru obținerea certificatului ITP sunt reglementate de Ordonanța de Guvern Nr. 81/2000, cu modificările ulterioare. Aceasta prevede că orice vehicul înregistrat sau înmatriculat în România trebuie să fie supus periodic inspecției tehnice.
Frecvența ITP-ului depinde de vechimea vehiculului:
- Vehiculele noi: ITP valabil 3 ani de la prima înmatriculare.
- Vehicule cu vechime între 3 și 12 ani: ITP la fiecare 2 ani.
- Vehicule mai vechi de 12 ani: ITP anual.
- Vehicule utilizate pentru transport persoane (ex. taxiuri): ITP la fiecare 6 luni.
Ce trebuie să știi înainte de efectuarea ITP-ului
Pentru a efectua ITP-ul, trebuie să aveți la îndemână următoarele documente:
- Asigurarea obligatorie valabilă (RCA);
- Cartea de identitate a vehiculului (CIV);
- Certificatul de înmatriculare în original;
- Actul de identitate al proprietarului.
ITP-ul se realizează doar în centre autorizate RAR, conform unor standarde stricte, pentru a verifica dacă vehiculul respectă cerințele minime de siguranță. Inspecția presupune verificarea următoarelor aspecte:
- Nivelul de poluare:
- Vehiculul trebuie să respecte normele de emisii de noxe în funcție de standardul său de poluare.
- Siguranța tehnică:
- Sistemul de direcție, frânare și calea de rulare trebuie să fie în stare optimă.
- Sistemul de iluminare și semnalizare trebuie să fie funcționale, conforme și nemodificate necorespunzător.
- Starea structurală:
- Verificarea seriei motor și șasiu;
- Teste de suspensie și amortizoare;
- Verificarea eficienței frânelor și a stării direcției.
- Dotările obligatorii:
- Triunghi reflectorizant, extinctor și trusă medicală;
- Starea anvelopelor, care trebuie să corespundă specificațiilor din talon;
- Cu ansamblu, subansambluri curate conform RNTR (cu vehiculul curat).
- Fotografiere pentru RAR:
- Vehiculul este fotografiat din mai multe unghiuri pentru documentarea inspecției.
Motive pentru care un vehicul poate fi respins la ITP
ITP-ul poate fi respins din următoarele motive:
- Discrepanțe în seria șasiului sau motorului;
- Defecțiuni grave la sistemele de direcție, frânare sau suspensie;
- Faruri sparte sau sisteme de iluminare neconforme;
- Anvelope sau jante care nu respectă specificațiile din Cartea de identitate a vehiculului;
- Parbriz fisurat sau folii neomologate aplicate pe geamuri.
Dacă vehiculul este respins, aveți 30 de zile pentru a remedia defecțiunile și a reveni pentru o nouă inspecție. În acest timp, vehiculul nu poate fi utilizat dacă ITP-ul a expirat.
Consecințele expirării ITP-ului
Conducerea unui vehicul cu ITP expirat duce automat la suspendarea înmatriculării. Dacă sunteți prins în trafic în această situație, riscați:
- Amendă de până la 5.800 de lei;
- Reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor de înmatriculare;
- Interdicția de a circula cu vehiculul respectiv.
Suspendarea încetează automat după remedierea situației și efectuarea unei noi inspecții tehnice.
Modificări aduse vehiculului și impactul asupra ITP-ului
Modificările tehnice și estetice aduse unui vehicul pot influența capacitatea acestuia de a trece ITP-ul. Iată câteva aspecte importante de reținut:
- Tuning-ul și modificările estetice:
- Aplicarea foliilor pe geamuri trebuie să fie omologată și conformă cu normele RAR.
- Modificările aduse caroseriei sau sistemului de iluminare trebuie să fie înregistrate în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV).
- Schimbarea motorului:
- În cazul în care motorul vehiculului a fost schimbat, seria noului motor trebuie înregistrată oficial.
- Motorul trebuie să corespundă standardului de emisii specific vehiculului.
- Dimensiunea anvelopelor:
- Anvelopele trebuie să fie conforme cu specificațiile din CIV.
- Utilizarea unor anvelope cu dimensiuni necorespunzătoare poate duce la respingerea vehiculului la ITP.
- Sisteme suplimentare instalate:
- Instalarea unor sisteme, cum ar fi bare suplimentare de protecție sau suporturi pentru biciclete, trebuie să fie realizată conform normelor și să nu afecteze siguranța rutieră.
Pentru orice modificare adusă vehiculului, vă recomandăm să consultați un centru autorizat sau să verificați reglementările RAR pentru a evita problemele la inspecția tehnică.
Recomandări pentru o inspecție fără probleme
Pentru a evita respingerea la ITP, asigurați-vă că vehiculul:
- Este în stare tehnică bună, fără defecțiuni majore (chiar și rugină);
- Respectă toate cerințele de siguranță și poluare;
- Are toate documentele necesare.
Rolul personalului în procesul de ITP
Personalul care efectuează Inspecția Tehnică Periodică (ITP) joacă un rol esențial în asigurarea siguranței rutiere. Acest proces nu este doar o verificare tehnică, ci și o responsabilitate față de șoferi și ceilalți participanți la trafic. Inspectorii nu resping vehiculele din răutate, ci pentru a preveni potențiale accidente sau defecțiuni care ar putea pune vieți în pericol.
Ce face exact personalul de la ITP?
- Verificarea documentelor vehiculului:
- Inspectorii se asigură că toate actele necesare sunt valabile și corespund vehiculului prezentat pentru inspecție.
- Evaluarea tehnică detaliată:
- Fiecare vehicul este supus unor teste precise pentru a verifica starea sistemelor esențiale: frâne, direcție, suspensii, iluminat, emisii și anvelope.
- Se verifică seria șasiului și a motorului pentru conformitate cu datele din documente.
- Identificarea și raportarea deficiențelor:
- Orice problemă tehnică, fie ea majoră sau minoră, este documentată cu scopul de a informa proprietarul și a oferi oportunitatea de remediere.
- Consiliere tehnică:
- Personalul explică clar motivele pentru care vehiculul poate fi respins și oferă recomandări pentru remedierea problemelor.
De ce este importantă activitatea personalului de la ITP?
Inspectorii contribuie direct la:
- Siguranța pe drumuri publice: Vehiculele care nu îndeplinesc standardele tehnice minime pot cauza accidente grave. Prin identificarea problemelor, inspectorii protejează atât șoferii, cât și ceilalți participanți la trafic.
- Protecția mediului: Verificările legate de emisii contribuie la reducerea poluării.
- Conștientizarea proprietarilor de vehicule: Mulți șoferi află despre problemele tehnice ale mașinii lor abia în urma unei inspecții.
Un mesaj pentru proprietarii de vehicule
Rețineți că scopul personalului de la ITP nu este să complice viața șoferilor, ci să se asigure că vehiculele sunt sigure și conforme cu standardele. Acceptarea și corectarea problemelor identificate la inspecție înseamnă un pas important spre prevenirea incidentelor neplăcute și spre menținerea unui mediu rutier sigur pentru toți.
Programare rapidă online
La Fomco Truck Service,Mureș – Cristești, oferim servicii rapide și profesioniste pentru efectuarea ITP. Cu echipamente autorizate RAR și personal calificat, ne asigurăm că vehiculul dumneavoastră este pregătit pentru drumuri sigure.
Timpul dumneavoastră este prețios! Faceți o programare online pe site-ul nostru și economisiți timp. Procesul durează doar un minut!
Alegeți Fomco Truck Service pentru un ITP fără griji!
ITP Mureș, (Târgu Mureș) Cristești, Str. Principală Nr. 801/E, după Leroy Merlin.